GHYSELS oprichter Bart over talent aantrekken en behouden binnen hightech

Jezelf comfortabel voelen binnen het oncomfortabele. Dat is volgens Bart Ghysels dé manier om te groeien als ondernemer, én als professional. Hij vertelde dit tijdens een uitzending van Ralu on Board op Spotify. Daarnaast vertelt hij wat de hightech industrie kan verbeteren om makkelijker professionals aan te trekken en te behouden, en gaat hij in op culturele verschillen binnen organisaties.

Waarom heb jij je baan opgezegd om jouw eigen bedrijf GHYSELS op te zetten?

‘Geld is leuk om te hebben, maar belangrijker is uitdaging. In In 2006 startte in in de recruitmentwereld voor de technische industrie. Toen ik in 2018 merkte dat ik niet meer groeide, en vastzat, besloot ik het roer om te gooien. Natuurlijk was succes niet gegarandeerd, maar het verlangen om mijn eigen pad te bewandelen. Ik wilde onafhankelijk zijn. Het was een grote stap om ontslag te nemen en te starten. Misschien wel de grootste in mijn leven. Maar ik zou de keuze zo weer opnieuw maken, want het ondernemerschap is een geweldige reis. Het is niet altijd even leuk en makkelijk. Maar dat hoort erbij. Succes is niet makkelijk om te bereiken, je moet er veel voor doen. Moet zijn een poster van de ijsberg op de muur in mijn kantoor ook laat zien: succes is het zichtbare deel van de ijsberg. Daaronder ligt het deel dat mensen niet zien, maar wat wel heel belangrijk is.’

Welke vaardigheden moest je leren om ondernemer te worden?

‘Als recruiter ben ik goed in luisteren, bemiddelen en contact onderhouden met werkgevers en kandidaten. Binnen het ondernemerschap heb ik geleerd om ook te vertrouwen op mijzelf. Om te verbinden met mijn ideeën, met wat ík wil. Want als ondernemer start je met niks behalve een idee. Je bent geen onderdeel van een systeem waarop je kunt meesurfen. Als ondernemer moet je zelf de discipline en visie hebben om jouw business richting te geven.’

Helpt sport jou om een betere ondernemer te zijn?

‘Ja, heel erg. Toen ik startte met windsurfen, dacht ik dat ik het niet zou redden. Ik was er niet goed in. Vaak wilde ik opgeven. Maar ik bleef herhalen: niet stoppen, ga door, je moet erdoorheen. Zoveel negatieve stemmen in mijn hoofd, zoveel weerstand. Totdat ik ervoor koos om er simpelweg van te genieten. Het mooie is: vanaf dat moment ging het een stuk beter. Hetzelfde doe ik met het ondernemerschap. Want dat is ook vallen en opstaan. De wind zit niet altijd mee. Je moet slagen incasseren. Dan kun je gaan klagen, maar je kunt ook kiezen om ervan te genieten. Behalve windsurfen, boks ik ook. Daar heb ik geleerd om met tegenslagen om te gaan, te blijven staan en terug te duwen. Ook dat komt goed van pas.’  

Jij zegt dat je groeit wanneer je comfortabel bent met het oncomfortabele. Kun je daar iets meer over vertellen?

‘Toen ik voor mijzelf begon, moest ik uit mijn comfortzone. Je wordt een nieuw persoon, met nieuwe krachten. Meer authentiek. Falen is onderdeel van de reis naar succes. Neem een bedrijf als ASML, zij hebben ook veel struggles gehad. Natuurlijk voelt fouten maken oncomfortabel. Net als risico's nemen. Het zit in onze natuur om onszelf te beschermen. Dus moet je leren om comfortabel te zijn binnen het oncomfortabele. Want dan ga je groeien. Een voorbeeld. Het kan oncomfortabel aanvoelen om te starten en dezelfde dienst aan te bieden als de gevestigde orde. Je kunt denken: ik ben klein, grotere bedrijven hebben vast meer te bieden. Dat voelt niet comfortabel. Maar als jij gelooft dat je waarde kunt creëren, dan gaan mensen daarvoor openstaan. En kun je echt een concurrent worden voor grotere bedrijven. Onlangs vond ik eerder dan een grote speler in de markt, de juiste kandidaat. Op dat moment besefte ik dat GHYSELS wel degelijk veel waarde biedt, en ondertussen veel ervaring en een warm netwerk heeft opgebouwd.’

Welk type professional wordt het meest gezocht binnen de techindustrie en welke vaardigheden horen daarbij?

‘Professionals die goede softskills hebben, oftewel: persoonlijke vaardigheden. Bedrijven trekken graag projectmanagers aan die proactief zijn en besluiten durven nemen. Vanwege het tekort aan engineers zijn organisaties zich gaan hervormen om meer internationaal talent aan te nemen. Engels is inmiddels de voertaal binnen veel bedrijven. Nederlands is handig, maar niet verplicht. Samen Engels spreken betekent niet dat we elkaar ook meteen cultureel gezien begrijpen. In Nederland zijn we heel direct, dat wordt niet altijd begrepen door professionals uit andere culturen.’

Wat kunnen bedrijven doen om meer internationaal hightech talent aan te trekken?

‘Werken met internationals is meer dan even de handleidingen vanuit het Nederlands naar het Engels vertalen. Er is nog veel winst te halen in het beter begrijpen van de culturele achtergrond van de internationale professionals. We leggen ze nog te vaak de Nederlandse manier van werken en zaken doen op. Verplaats je eens wat vaker in hun cultuur, is mijn advies. Gun ze de ruimte om zichzelf uit te leggen. Ga eens met elkaar in gesprek wat de impact die de culturele verschillen hebben op de interactie en het resultaat. Plan een meeting, praat erover. Onlangs hebben we bij GHYSELS een event georganiseerd om over culturele verschillen te praten. Eén van de conclusies was: waarom de ander pushen om te integreren in de Nederlandse cultuur? Internationaal samenwerken is tweerichtingsverkeer. Waarom wil je de ander in het vakje stoppen die jij in gedachten hebt? Liever kijk je naar de ander met een open blik, met nieuwsgierigheid naar hoe de ander is en denkt. Dat geeft meer verbinding en begrip.’

Welke kansen voor bedrijven zijn er om getalenteerd personeel te behouden?

‘Wat ik veel zie, is dat mensen zich niet gewaardeerd voelen in de baan die ze hebben. Dat is de reden dat ze weggaan. Uit je deze waardering wel, dan kan dit een groot verschil maken. Hoe? Door tijd en energie te steken in manieren om jouw mensen op te beuren, aan te moedigen en te motiveren. We willen allemaal een positieve impact hebben en waarde toevoegen. Wanneer jouw impact niet bijdraagt aan een groter doel, dan verlies je motivatie en ga je het elders zoeken. Vooral grotere bedrijven lopen het risico dat professionals niet de individuele impact herkennen van hun eigen werkzaamheden. Ze vertellen mij vaak dat ze zich dan verloren voelen in de grote groep. Je kunt dan natuurlijk cellen creëren, de organisatie anders organiseren. Ik zie het vooral als een kans om meer naar de mensen te luisteren. Begrijpen wat iemand nodig heeft. Juist in een tijd van kunstmatige intelligentie en grote technologische verbeteringen, moeten we blijvend investeren in menselijke vaardigheden.’

Hoe zie jij de toekomst van projectmanagement in hightech bedrijven?

‘Ik verwacht dat managementlagen steeds meer gaan verdwijnen. Mensen willen steeds minder geleid worden en meer multidisciplinair samenwerken. Bedrijven werken steeds vaker projectmatig en daar zijn goede projectmanagers en programmamanagers voor nodig. De vraag daarnaar zal dus verder groeien.’

Wat is jouw advies voor een professional die een baan zoekt in hightech?

‘Bereid je goed voor op het kennismakingsgesprek. Wees jezelf, laat weten waarom je gemotiveerd bent. Voor internationals is mijn tip: geef rustig antwoord op alle vragen die je worden gesteld. De manier waarop we job interviews doen in Nederland is anders dan in andere landen. We stellen nou eenmaal veel vragen. Dat is niet vanuit wantrouwen, maar om jou te leren kennen en begrijpen.’

Heb jij nog een advies voor bedrijven die op zoek zijn naar de juiste kandidaat?

‘Staar je niet blind op iemands ervaring, wees flexibel rondom de zoekcriteria. Werkervaring en successen in het verleden bepalen niet het toekomstig succes. Geef mensen de kans om te groeien in een functie.’

Beluister het complete interview met Bart

Wil je het interview beluisteren? Dat kan via Ralu on Board op Spotify.

Over Bart Ghysels, eigenaar en oprichter van GHYSELS

GHYSELS helpt hightech bedrijven als ASML, Philips, VDL, NTS, Frencken, Sioux om beter te worden in programma- en projectmanagement. Hij koppelt ze aan de beste mensen om te groeien. Bart Ghysels is een ondernemer, sportsman, reiziger en toastmaster. Zijn motto is: You shine the most when you become yourself. Na jarenlang te hebben gewerkt in de  recruitment industrie, besloot hij voor zichzelf te starten en richtte GHYSELS op. Vanuit de hightech campus in Eindhoven verbindt hij bedrijven in de hightech industrie met (internationaal) talent op het gebied van projectmanagement. Voor veel bedrijven in de regio Eindhoven is hij een trusted advisor, en zijn netwerk bestaat uit veel getalenteerde (internationale) professionals gespecialiseerd in hightech en projectmanagement.

Meer blogs

growthmindsetsmall.png

All you need is a Growth Mindset

driesdbeleir.png

De basisprincipes van projectmanagement gelden in ieder project

bartghy.jpg

Recruitmentbureau voor projectmanagers: 4 stappen naar jouw nieuwe uitdaging

NTS Group
Logo Sonion
Logo Demcon
Sioux Technologies
Logo VDL ETG
GKN
Cowmanager

Wil jij kennismaken?

Ben jij een organisatie die op zoek is naar advies voor je project of programma omgeving? Of juist een professional die graag nieuwe uitdagingen wil verkennen. Wij helpen je vooruit!

sioux-technologies-ghysels.png

We geven je graag advies!

06 517 62 117 bart@ghysels.nl Contact opnemen